Nye børn

At starte i institution

Det kan være en stor omvæltning for et barn at begynde at gå i institution. Det meste er ukendt og foregår på en anden måde, end barnet tidligere har været vant til. Samtidig er der i institutionen betydelig mere uro og støj end derhjemme, og der er mange nye, både børn og voksne, som barnet skal forholde sig til.

Børn er forskellige og vil, alt efter alder og udvikling, reagere forskelligt på at skulle starte i institution. Derfor er det vigtigt, at I sammen med personalet, planlægger barnets indkøring.

For nogle børn tager det et par dage at blive vant til de nye omgivelser, for andre længere tid, men de fleste har brug for en uges tid med kortere dage end normalt.

Vi aftaler med jer, hvornår barnet kan være alene og hvor længe. I de første par dage bliver én af jer forældre sammen med barnet, så det langsomt vænner sig til alle de nye børn og voksne. Det første besøg varer typisk 1-1½ time og trappes langsomt op.

Vi forsøger at skabe fred og ro omkring barnet, nogle børn leger fx på legepladsen, mens andre er inde på stuen i mindre grupper, så førstehåndsindtrykket ikke bliver for voldsomt.

Vi bestræber os på, at det er den samme voksen, der spiser med barnet, ligesom det også er den samme voksen, der skifter og putter barnet. Hvis barnet giver udtryk for at føle sig mest tryg ved én bestemt voksen, respekterer vi dette. Hvis barnet har behov for det, er det en god ide at have et overgangsobjekt, en "tryghedsting" med - fx en bamse eller nusseklud. 

Introduktionssamtale

Vi tilbyder en introduktionssamtale med alle nye familier, der får tilbudt plads i Trekløveren. Denne samtale prioriterer vi at få holdt allerede fra barnets start i Trekløveren. Samtale handler helt konkret om jeres barn og familie. Vi lægger vægt på at høre om graviditeten, fødslen og spædbarnsperioden. Er der specielle hensyn, der skal tages? Hvordan er familiens netværk, hvem kan fx passe barnet ved sygdom? Hvad gør barnet glad? Hvad interesserer barnet?

Samtalen er en drøftelse af gensidige forventninger, samt af den fælles opgave, der ligger i at understøtte barnets trivsel, udvikling og læring.